La llengua catalana a AUGA

El passat dilluns, 9 d’octubre, es va fer una taula rodona per parlar de la situació actual de la llengua catalana. En primer lloc va parlar Pau Vidal, conegut filòleg i traductor.El conferenciant va comentar la situació de moltes llengües minoritàries que es van perdent arreu del món. En el cas del català, va dir que està en perill pel retrocés en l’ús de la llengua sobretot a Barcelona i l’entorn.

El fet que a Catalunya la gent sigui bilingüe fa que no ajudem com és degut als nouvinguts perquè habitualment els parlem en castellà i d’aquesta manera no els facilitem la integració. Això és un error, perqué si aquestes persones se’n van a França o a qualsevol altre país hauran d’aprendre la llengua del país, perqué entendran que tenen la necessitat d’aprendre-la per poder-se desenvolupar. Per tant, hem de ser molt conscients d’això i parlar-los en la nostra llengua perquè puguin aprendre-la i d’aquesta manera ajudar-los. Som poc batalladors.

Va comentar que el jovent està abandonant de forma massiva el català perqué els han dit que el què compta són les llengües majoritàries.També va parlar de l’empobriment de la llengua en quan a vocabulari, frases fetes, pronunciació… del jovent d’avui. Solament cal escoltar els nens a la sortida d’escola per observar com s’empobreix la llengua. N’hem de ser molt conscients de tot això i defensar la nostra llengua. No solament és un mitjà per comunicar-se sinó que és la nostra cultura i si perdem la llengua, perdem la identitat.

Després hi hagué el testimoni de tres persones nouvingudes, una de centreamèrica, un noi del Perú i una noia de Moldàvia. Tots tres havien sigut conscients de què havien d’aprendre la llengua d’aquí i dominàven molt bé el català. Va ser un excel.lent testimoni el d’aquestes persones que havien fet l’esforç i la voluntat d’integrar-se. També va parlar una voluntària lingüista que havia ajudat a la noia de Moldàvia a practicar la llengua. Excel.lent el treball de les parelles lingüistes. La millor manera d’ajudar als nouvinguts.