Les orquídies d’Igualada i l’Anoia

Dilluns vam tenir a l’Auga Pep Solé i Vilanova, membre del Grup Orquídies Anoia (GOA), que ens va fer una explicació botànica i fotogràfica molt detallada del què son les orquídies, el seu cicle biològic, el tipus de orquídies que podem trobar a la comarca, i també al terme municipal d’Igualada.

A la primera part de la xerrada ens explica que les plantes d’orquídia són una espècie molt abundant al planeta, entre 25 i 30 mil espècies naturals diferents, la major part en països tropicals. A Europa en podem trobar 450, a Catalunya 95, a l’Anoia 46, i d’aquestes unes 15 a Igualada.

A la floristeria podem trobar milers d’híbrids modificats al laboratori per aconseguir colors i formes sorprenents que no existeixen en estat silvestre. La seva utilitat és principalment ornamental, tot i que  se’n coneixen dues d’interès alimentari: la vainilla i el salep.

A Catalunya hi ha grups que es dediquen a buscar i classificar les diferents espècies. Al 2016 es va fundar el Grup de l’Anoia.

Les orquídies silvestres es poden reconèixer perquè tenen una sola tija, amb unes fulles a la base de terra amb uns nervis marcats sempre paral·lels. I les flors tenen una simetria perfectament vertical. Les flors tenen pètals i sèpals i al mig els anomenats pol·linis, on hi ha el pol·len de les flors masculines i femenines. Destaca també un pètal modificat, que és més gran i molt vistós, anomenat Label, i té la funció d’atreure els insectes que seran el transport de pol·len cap a d’altres flors i assegurar la reproducció de la espècie.

Els insectes s’acosten a les flors d’orquídia amb un interès alimentari buscant el nèctar, o interès sexual perquè les confonen amb un altre insecte, o per buscar refugi. D’aquesta manera acaben plens del pol·len que se’ls enganxa a les potes i al cos i van transportant de flor en flor els pòl·lens de cada una d’elles, facilitant la pol·linització.

Les plantes tenen un cicle natural molt marcat: la llavor a la terra que desenvoluparà un tubercle subterrani (el bulb) i que necessitarà la simbiosi d’un fong anomenat micorrízic que proveeix de nutrients a les llavors; després creixerà  la planta, seguirà  la floració, la maduració dels fruits i es tanca el cercle amb la germinació de les llavors amb la dispersió pel vent a la terra.

El Pep ens mostra uns vídeos molt detallats de la pol·linització d’orquídies per diferents insectes i el detall d’estratègies per multiplicar-se.

Les orquídies solen tenir colors molt llampants, però també hi ha rareses de la natura, i en podem descobrir de hipocròmiques, o de colors  descolorits inclús a la nostra comarca. També n’hi ha d’albines, blanques, però no aquí. Als buscadors els agrada poder trobar aquestes rareses, i per aquest motiu existeixen aplicacions de mòbil on estan classificades. Per exemple, al Bruc es troba una espècie rara en que la tija es divideix en varies a la part de dalt. Els híbrids creixen quan plantes diferents que floreixen a la mateixa època i  es troben pròximes es fecunden amb el pol·len d’una altra planta, donant un exemplar molt buscat.

A la segona part, ens presenta una selecció fotogràfica dels tipus d’orquídies que podem trobar al terme d’Igualada i a la comarca. Ens indica on es poden trobar, i la espècie. Destaquen per la seva quantitat els Anacamptis pyramidalis, una orquídia alta, vistosa, de forma piramidal que es troba en quantitat a la Carretera de les Maioles.

Assenyala llocs on s’han trobat espècies particulars: Cephalentera a Calonge de Segarra, Epipactis a la Llacuna i al Bruc, Gymnadenia a Rubió, i una de molt curiosa, la Ophrys Apifera de la qual a Catalunya se’n ha trobat 3 exemplars, un dels quals a Igualada. També se’n troben a la Font del Ferro, la Plana d’Ancosa, Bellprat, Miralles i Hostalets, entre altres llocs.

Totes aquestes fotos es poden trobar a la pàgina: https://www.orquidiesanoia.cat/

Ens demana un respecte especial si trobem alguna planta d’orquídia, perquè son exemplars rars, preciosos i molt delicats.