L’alcalde, Jordi Aymamí;
el president del Consell Comarcal de l’Anoia, Marc Castells; la
regidora de Benestar Social, Pilar Salat; la presidenta d’AFOPA,
Montserrat Lamua, la directora de l’Escola Universitària
d’Enginyeria Industrial, Anna Bacardit, el president d’AUGA
Anoia, Magí Puig i el professor, escriptor i novelista Antoni
Dalmau, presidiren la taula que encetaria oficialmente la Setmana Gran
i també el 17è curs d’AUGA Anoia.
Encetà l’acte Jordi Aymamí felicitant-se alhora
per la continuïtat de la Setmana Gran d’Igualada, dedicada
a la gent gran i per la dels cursos d’AUGA Anoia que, dilluns
rera dilluns, han arribat ja al dissetè curs. Passà la
paraula a Magí Puig després d’haver fet un repàs
històric de la constància dels organitzadors d’ambdues
activitats i donant-li les gràcies per la tasca portada a terme
li passà la paraula.
Magí Puig exposà que les gràcies calia donar-les
a l’alumnat. Un alumnat que vol començar les classes un
parell de setmanes abans d’obrir oficialmente el curs. Enguany
ho feu el dia 13. Agraí a l’Ajuntament la cessió
del Teatre Municipal de l’Ateneu per a les classes, al Consell
Comarcal la tramesa de la programació trimestral als socis, a
la presidenta d’AFOPA la col.laboració incondicional i
a l’Escola Universitària d’Enginyeria el local social
i les fotocòpies. També a l’alumnat que amb la seva
presència fa possible enriquir-nos en coneixements.
Montserrat Lamua, presidenta d’AFOPA, es manifestà súpercontenta
de ser a Igualada en l’acte d’inici de curs. Que cal que
la gent gran estigui al dia i que els sectors universitàris estan
cada vegada més anant cap a millorar el nivell d’excel.lència.
Però, afegí, el treball no és només de les
juntes directives cal estar compromisos a ser persones actives. AFOPA,
des del 1977, ho entén així. D’aquesta manera podem
assegurar que avui ja som federades 16.000 persones. Felicitats i endavant
activament.
Marc Castells es feu ressò també d’aquesta forma
activa de fomentar valors que a vegades semblen en crisi. Fent referència
a les tradicions de les quals parlaria Antoni Dalmau posà èmfasi
en la recuperación del Ball de Bastons i dels Cercolets, dues
manifestacions folklòriques que corriem perill de perdre. L’Anoia
és terra de tradicions que cal conservar. Acabà donant
les gràcies a Magí Puig per la tasca a favor d’AUGA
i de tota l’Anoia i demanant un aplaudiment per a ell. Fou intens
i llarg per part de l’alumnat.
Seguidament l’alcalde Jordi Aymamí donà per inaugurat
oficialmente el curs 2010/2011 d’AUGA i la Setmana de la Gent
Gran.
Magí Puig presentà Antoni Dalmau i Ribalta com a un igualadí
que presidí la Diputació Provincial i ha esdevingut un
molt bon escriptor i novelista. A la UPC, recentment, els varen donar
un escrit seu; llàstima que no l’he portat sinó
us el llegiria, en el qua lens deixava molt bé.
Antoni Dalmau començà dient que no calia que repetís
que es trobava molt bé entre l’alumnat d’AUGA i de
parlar-los del que calgui. Avui ho faria de “Les tradicions, signes
d’identitat d’un país”. O sigui, del que ens
singularitza davant els altres països del món. Així,
si perdem alguna tradició quedarem minvats i correm el perill
que una altra de forana la substitueixi. Ho comparà amb el Hallowen
que ja tenim a prop. De fet aquesta tradició importada de nord
amèrica, afegí, ve dels celtes que ja buidaven carbasses
per tal de fer carotes terrorífiques. Vol dir que cada vegada
que perdem una tradició n’hi ha una altra que la substitueix.
Però, què vol dir tradició? De debò les
nostres són les més antigües? Allò que “sempre
s’ha fet així” és cert? Mireu, més
enllà dels nostres pares i avis ja no ho sabem i a vegades, encara
que no ens ho sembli, les coses han canviat. Parlà d’un
llibre que posava en evidència que coses que semblava que vinguessin
de molts anys (es parlava d’Anglaterra i Escòcia) venien
del passat segle. D’aquí passà als carnavals brasilers
que venen del segle XIX, procedents de Portugal. La faldilla escocesa
quina antigor només arriba als segles XVIII o XIX i encara creada
per un anglès.
Posà exemples de com, arreu del món, les tradicions no
són tan antigues com sembla. Les postres no tenen més
de 100 a 150 anys. Fins i tot el pa amb tomàquet, les cardanes
i la barretina. Posà l’exemple de la diada de Sant Jordi
que admira als extrangers pel fet que les parelles que es regalin una
rosa i un llibre. Ve del 1926 i la celebració de l’aniversari
de Cervantes. Els correfocs que tenen l’origen en la Festa Major
de Barcelona fa 30 anys. Esmentà el fet d’inventar-se tradicions.
En això, assegurà, ens guanya Euskadi. Sabino Arana inventà
dirne Euskadi d’Euskal Erria a meitat del segle XIX i també
inventà la bandera que ara coneixem com a ikurriña, les
paraules lendakari, ikastola i moltes altres així com noms de
pila (en cità una colla). Aquí, afegí, sí
que conservem els noms tradicionals. Allí tots són inventats
i a més a més s’han extés per tota la península.
Tot plegat no resta valor a les tradicions i les festes, cançons,
menjars i balls que les acompanyen. Unes comparances amb les que s’originaren
a pagès, la transformació que hi feren els romans, després
l’esglèsia i ara la secularització en foren exemples.
Nadal, Corpus, Carnaval i les Festes Majors foren analitzats com a exemple
de transformacions que visqueren els nostres avis i que encara vivim
nosaltres.
Acabà amb la paraula xibulet i allò dels “setze
jutjes…” posant exemples de com s’identificaven a
l’antigor uns i altres segons la cadència o xibulet en
parlar una llengua. Àdhuc per identificar, en cassos de guerres,
els enemics. A veure? Digui… i aquí cada llengua tenia
la seva paraula xibulet. Aquí, a Catalunya, actualment es parlen
200 llengües. Una riquesa per als nostres fills i néts per
al dia de demà. Una cuarteta de Jacint Verdaguer il.lustrà
el fet dels pobles que abandonen les seves tradicions per gaudir de
foranes.
S.B.G.