Dilluns passat 3 de maig,
al Teatre Municipal de l’Ateneu, després que el president
d’AUGA Anoia, Magí Puig i Gubern, presentés a l’alumnat
el professor Francesc Lozano i Winterhalder, el qual a la vegada és
professor de l’Universitat Ramon Llull, aquest, altrament ben
conegut de l’alumnat d’AUGA Anoia, amb profusió d’imatges
que anaren il•lustrant la lliçó magistral sobre
els orígens, formació i influència de la Lluna
sobre el nostre planeta, a més a més de l’arribada
de l’home amb aquella petjada que ensenyaren tots els mitjans
al seu dia.
I quin fou l’origen de la Lluna? Doncs, fa 4.600 milions d’anys,
quan la terra encara era una gran massa de magma incandescent topà
amb una d’aquelles pedres, pedretes o pedrasses que, aleshores
en gran quantitat, transitaven l’espai. L’impacte provocà
la pèrdua d’una tercera part de massa la qual, gràcies
a les lleis de la gravetat, quedà atrapada per l’atracció
del nostre planeta però no amb prou força per allunyar-se’n
i es convertí en el nostre satèl•lit. Un satèl•lit
d’abundant roca basàltica comparable amb la que sosté
al seu cim Castellfollit de la Roca.
Seguí una descripció de la formació de muntanyes
per la lava que sortia per les esquerdes d’altres impactes sobre
la Lluna. Les parts que veiem més clares són els altiplans
i les més fosques les que hem anomenat mars. Curiosament els
de la cara visible porten noms de científics i descobridors de
la que actualment conforma la Comunitat Europea. En canvi els satèl•lits
russos, en l’anomenada cursa de l’espai, prengueren imatges
de la cara que mai no veiem. Allí els mars lunars en nombre i
semblança dels que podem veure, porten noms dels prohoms del
comunisme ja que varen ser els qui els batejaren.
Seguí una visió de les fases lunars i de com veiem la
Lluna a l’hemisferi nord i com la veuen a l’hemisferi sud
on la gran mentidera que fa una lletra ce, de creixent i una de, de
decreixent al nord, enganyant-nos, al sud ho deixa ben clar. Però,
que passa amb la panxeta a l’equador? Doncs, que en lloc d’estar
a la dreta o a l’esquerra, la veiem a sobre. Les imatges no deixaren
lloc a dubtes. Tampoc en quedaren pel que feia a la rotació que
fa que sempre vegem la mateixa cara ja que cada volta al planeta coincideix
amb la rotació sobre el seu eix. Una focalització quina
marca és freqüent en el sistema solar.
I pel que fa a la troballa de l’aigua, el novembre de 2009 al
cràter de Cabens? D’aigua, a la Lluna, se sabia que n’hi
havia pels impactes de masses de gel que viatgen per l’espai.
Però s’evaporava gràcies a les temperatures extremes
de calor. En canvi la descoberta del 2009, magnificada per tal d’aconseguir
majors volums d’ajut a la investigació, seria aigua pròpiament
de la Lluna. A la part no visible un satèl•lit japonès
descobrí un forat, d’uns 60 metres de diàmetre i
uns 80 o 90 d’alçada que seria com un gran tub buid, estil
els “Jameos del agua” canaris. Qui sap si podria ser el
lloc adient per ancabir-hi una futura base lunar? Es preguntà
el professor abans de passar a les imatges de la petjada i la bandera
plantada pels astronautes americans mentre el seu company, Collins,
donava voltes esperant-los de tornada. Eren els temps de la cursa de
l’espai que havien entaulat Estats Units i la Unió Soviètica.
Aquí, el professor, també feu un incís per tal
d’aclarir a l’alumnat que ell creia que sí que els
americans havien petjat la Lluna tot i que només ho puguin saber
Armstrong i els seus companys i poques persones més ja que, naturalment,
a la Lluna, no hi havia ningú per corroborar-ho. El fet que la
bandera semblés onejar, cosa impossible per manca de vents, fou
degut a les petites peces de suport. Un efecte previst d’antuvi.
La classe la donà per acabada el professor Francesc Lozano amb
una col•lecció d’imatges i música de fons.
Abans havia parlat a l’alumnat d’unes curiositats sobre
l’enregistrament de propietat lunar i de quan les Nacions Unides
havien acordat que era patrimoni de tota la humanitat. També
il•lustrà amb imatges un acudit sobre els qui asseguren
que els maies havien predit que el món s’acabaria el 2012.
Fet basat en una pedra rodona esculpida fa milers d’anys. Un maia,
mirant la pedra gravada, preguntava a l’autor: i perquè
el 2012? La desposta: perquè se m’ha acabat la pedra.
L’animat col•loqui anà pels camins de com podem ajudar
a preservar la bona salut del planeta Terra i de la possibilitat que
existissin altres planetes on hi hagués vida. Havent-hi milers
de milions de galàxies, perquè no? Preguntaran uns. Perquè
sí? Preguntaran uns altres. Per ara no ho sabem. El que sí
sabem és que caldria conscienciar-nos en fer tots els possibles
per no destruir aquest planeta blau, per ara únic, que és
el nostre..
S.B.G.