Dilluns passat, dia 15, després
de ser presentats per Magí Puig, el president de l’Associació
per a la Reforma de l’Impost de Successions a Catalunya, Jesús
Zamarreño i el tresoreer de l’entitat, Jordi Bonet, parlaren
a l’alumnat d’AUGA, en el marc del Tatre Municipal de l’Ateneu,
sobre “L’impost de successions, què en sap sobre
les herències?”.
Començà Jesús Zamarreño remuntant-se als
temps de l’emperador August el qual feu posar un 5% d’impost
de successions als seus súbdits, llevat que la cifra heretada
fós inferior als 100.000 sestercis. D’aquí passà
a França, on Carles IV, el Bell, es feu impopular pels impostos
sobre successions que anaren del 2 al 4%, segons graus de parentiu,
per eixugar el deute de les despeses de guerra contra Anglaterra, sempre
que la quantitat fos superior als 11.000 rals de la moneda emesa pel
rei.
Passà a l’impost estatal nostre, actualmente cedit a les
Comunitats Autònomes o impost sobre successions i donacions el
qual fou pensat de caire progressiu, tipus IRPF, que es dispara si hom
cau en l’escala superior per inmediata que sigui fins arribar
al que se n’ha dit “les grans fortunes”. El país,
però, s’anà desenvolupant i emergí una classe
mitjana que es consolidà gràcies al seu esforç
creant petites i mitjanes empreses i càrrecs industrials i comercials
ben remunerats. Aquets, ara, són castigats amb impostos que,
abans, només haurien pagat els qui es consideraven i eren rics.
Seguí l’anàlisi de com es forma la base imposable
i els 6 mesos obligatoris per declarar, com a màxim, una herència
rebuda, allargables a 6 mesos més. Ben entés que si hom
no està d’acord amb els percentatges que imposi el seu
municipio com a gravàmen impositiu d’herències pot
presentar recurs. Un exemple: que un compte corrent sigui considerat
aixovar. Un cas freqüent contra el qual es pot recòrrer
i guanyar el plet. Els municipis, però, també ho fan quan
la sentència els és desfavorable. Al contribuent, aleshores,
només li queda embarrancar-se en pledejar una colla d’anys
tot i sabent que guanyarà. Sàpiguen, però, que
anant bé poden passar de 3 a 6 anys.
S’entrà en el capítol del gravàmen que posen,
per llei, els municipis. És de tipus coeficiente sobre els immobles
i cal tenir en compte que el valor cadastral es multiplica, per exemple,
a Igualada per 1,60 i a la Torre de Claramunt per 3,40. Cada municipi
aplica el seu. Pel que fa a deduccions també alertaren que si
els pares, amb esforç i hipoteques, compraren una segona residència
poden haver-hi sorpresas ja que per a aquestes no hi ha deduccions i
més d’un s’ha trobat que tenia un patrimoni superior
al que es pensava, en aplicar els coeficients.
La nova llei tenia d’entrar abans d’acabar el mes de desembre.
Ja ho feu, però com a llei d’acompanyament. I no fou fins
el dia 12 d’aquest mes que el govern de la Generalitat l’entrà
al Parlament. Se puposa que serà aprovada sense gaires esmenes.
Però vegem-ho i comparem. A partir d’aquí una colla
d’escalats de gravàmens actuals, els d’aquí
a un any i d’aquí a un any i mi ganaren demostrant que
tota la propaganda del zero de successions feta per la Generalitat,
a l’hora de la veritat no era tan zero. També, els gràfics
il.lustraren sobre les diferències que hi haurà segons
una colla de condicionants i com, sempre, a Catalunya, acabarem pagant
molt més que les altres Comunitats Autònomes. Fins i tot
quan s’hagi desenvolupat la Llei d’aquí a un any
i mig, anant bé.
Per tot això i més sol.licitaren el suport de l’alumnat
bo i projectant imatges d’accions empreses. Per a contactar amb
l’Associació si hom vol informació més detallada
i personal es pot fer a la www.NOsuccessions.org o bé a info@nosuccessions.org.
A la sortida foren molts els qui signaren un manifest sense valor efectiu
en tractar-se de qüestions econòmiques i recolliren un fulletó
informatiu del què preten i fa l’Associació per
a la Reforma de l’Impost de Successions a Catalunya.
S.B.G.