A l’aula del passat
dilluns, dia 8, al Teatre Municipal de l’Ateneu Igualadí,
feta la presentació de la Dra. M. Isabel Pijoan i Picas per part
de Magí Puig, la Dra. Pijoan parlà de “la personalitat
literària d’Àngel Guimerà”.
Començà agraint a l’alumnat d’AUGA la nombrosa
presència en una tarda freda i plujosa poc propícia per
anar a una classe de literatura. Gràcies, repetí, perquè
Àngel Guimerà i Jorge mereix ser recordat per les vessants
que marcaren la seva vida com a poeta, literat, escriptor i polític
compromès amb Catalunya. Enguany s’acompliran 86 anys de
la seva mort.
Remarcà que qualsevol dia és bo per recordar les figures
il·lustres que sovint dona el nostre país. També
que Francesc Rossell li havia fet a mans un llibre de la biblioteca
de l’Ateneu, escrit per Salvador Riba, en el qual es parla de
la vinguda d’Àngel Guimerà a Igualada i en particular
a aquesta centre d’ensenyament. En aquest mateix teatre, remarcaria
més endavant, el 9 de maig de 1920, la companyia Nolla-Casals-Guimerà
representaria “Mar i cel” dirigida pel propi Guimerà
i interpretada per Nolla i Casals. El dia 13 d’aquell mateix mes,
pel grup de teatre de l’entitat es representaria “Mossèn
Janot”. Una joia, doncs, trobar-nos avui en aquest teatre, conclogué.
Dividí la classe la Dra. M. Isabel Pijoan en tres parts: la primera,
una passejada per la vida i obra de Guimerà. Des del seu naixement
a Santa Cruz de Tenerife el 1845 i el seu complexe pel cognom Jorge
pel fet que en nèixer els pares encara no estiguessin casats.
Seguí per l’obra poètica, la teatral que el seguí
i la literària. Parlà de “Rosa de Lima” havent
passat per la tragèdia romàntica en vers “Gal.la
Placídia”. S’extengué especialment en “Mar
i cel” com també amb “Maria Rosa” i “Terra
baixa” adaptades al cinema per Holliwood. I encara per “La
filla del mar” i “Mossèn Janot”. Tot plegat
amb aquella manera de parlar fluida i rica que la caracteritza.
La segona part, dedicada a les característiques de la seva obra,
influenciada per Shakespeare i Víctor Hugo, amb referències
al seu deixeble Josep M. de Segarra i les tertúlies barcelonines
i tracte amb Caterina Albert (Víctor Català) amb la qual
mantingué correspondència creient primer que era un home
i amb Soler (Serafí Pitarra). Aquesta part fou tal vegada la
més reeixida començant per la poesia dedicada a les vinyes
penedesenques, preludi de les vinyes verdes sobre el mar que cantaria
Sagarra. L’enamorament d’Àngel Guimerà i Maria
Rovira del Vendrell que faria fracassar la família i deixà
Guimerà molt ferit afectivament. Un fet que quedà reflectit
en la seva obra. Una passada pels seus dies estudiantils a Barcelona,
a l’Escola Pia i els seus primers contactes amb el catalanisme
actiu que més endavant el portarien a ser un dels fundadors de
la publicació “La renaixença”. El seu pas
pels Jocs Florals fins esdevenir Mestre en Gai Saber. Com, essent president
de l’Ateneu Barcelonès, lliurà al rei Alfons XII
el “Memorial de greuges” redactat per la intel•lectualitat
catalana de la qual era ja un capdavanter. No hi mancà la referència
a l’atorgament a Guimerà, per part del govern francès,
de la prestigiosa “Legió d’honor”.
La tercera part fou molt emotiva per la recitació de textos d’Àngel
Guimerà amb tota la força que hi posà M. Isabel
Pijoan i que culminà, com manifestà que li agradava fer
sempre que parla de Guimerà, amb la recitació de “La
santa espina”. Una lliçó magistral, manifestà
públicament una alumna. Gràcies, afegí.
S.B.G.