Dilluns, dia 14, a la tarda,
al Teatre Municipal de l’Ateneu, l’alumnat d’AUGA
estrenà el primer trimestre del curs 2009-2010.
La primera professora del curs fou la Màster en Història
de la Ciència, Elvira Rocha i Barral la qual desenvolupà
la classe, magistral per cert, ajudant-se amb imatges il.lustratives
sobre la gran obra de Santiago Ramón i Cajal. Un aragonès,
nascut el 1852, que desenvolupà la seva tasca investigadora sobre
les cèl.lules del teixit nerviós a Barcelona durant els
anys 1888 al 1892. Segons Elvira Rocha els anys més fructífers
pel que fa a l’estudi del teixit nerviós a través
de neuroones contigües. Una recerca que a mesura que anava tirant
endavant, dibuixant a mà les diferents formes i llurs, suposades
encara, imbricacions i fluxos comunicatius anava també, alhora,
millorant la seva posició social. Això, ho il.lustrà
Elvira Rocha amb tres fotografies dels edificis barcelonins on visquè
Santiago Ramón i Cajal abans d’anar a Madrid ja amb gran
part de la seva recerca sobre el soma, les ramificacions o dendrites
i els seus eixos.
Parlà de Ramón i Cajal com d’un excel.lent anatomista
seguidor de les més modernes teories sobre l’anatomia comparada
i l’evolucionisme. En aquest punt, la professora, anuncià
que, al final l’hi agradaria parlar de Darwin ja que enguany s’acompleixen
els 200 anys del seu naixement.
Seguí la lliçó amb referències sobre els
microscòpis de l’època i com Ramón i Cajal
procurà treballar i arribar a tenir els millors per desenvolupar
els mètodes de tinció bo i afegint-hi millores considerables
creant mètodes propis. Parlà de com habia desenvolupat
la seva teoria neuronista amb unes neurones que eren cèl.lules
independents que es comunicaven per contacte. A partir d’aquí
arribà a anunciar la “Llei de polarització dinàmica”.
Tingué la professora incisos sobre com Ramón i Cajal combatia,
publicant-ho pagant de la seva butxaca, certeses que a l’època
es resistien a donar pas a nous coneixements. Havia arribat a signar,
amb el pseudònim de Dr. Bactéria, articles sobre l’obertura
a nous coneixements.
Una nova col.lecció d’imatges il.lustraren l’evolució
de les investigacions i les connexions entre el sistema nerviós
central, el perifèric i l’autònom. Seguí
la lliçó amb les investigacions experimentant amb embrions
de diferents animals per tal d’estudiar el creixement de les neurones
des del punt en que es formen com a cèl.lules molt simples fins
arribar a la seva plenitud: la neurogènesi. D’aquí
passà a quan enuncià la teoria neurotròpica i els
seus estudis sobre la regeneració de les neurones.
Tot plegat, la seva lluita per defensar el neuronisme, portà
a la seva obra capital: “Textura del sistema nerviós de
l’home i els vertebrats” i la concessió del premi
Nobel de medicina l’any 1906.
Tal com havia anunciat, acabada la classe sobre Santiago Ramón
i Cajal, Elvira Rocha parlà del naturista britànic Charles
Darwin del anixement del qual s’acompleixen 200 anys. Un altre
lluitador per la causa de l’evolució del coneixement sobre
les espècies quina obra cabdal: “Sobre l’orígen
de les espècies per via de selecció natural”, publicada
a Londres el 1859, encara avui compta amb defensors i detractors. Curiosament,
esmentà la professora, un tal Alfred Russel Wallace, naturalista,
havia enunciat en paral.lel amb Darwin, el: “Principi de la selecció
natural”. De manera que la teoria de Darwin s’hauria pogut
conèixer, també, com a teoria de Russel Wallace.
L’alumnat preguntà sobre l’evolució dels estudis
actuals sobre malalties fins ara incurables. La resposta fou que entre
una vintena o trentena d’anys podrien haver-hi resultats sorprenents.
Una exclamació espontània de l’alumnat tancè
la classe amb el que podia interpretar-se com: quan lluny ens ho poseu!
S.B.G.