L’aula del passat
dilluns, dia 23, al Teatre Municipal de l’Ateneu Igualadí,
es desenvolupà com a classe magistral d’un dels monstres
del cinema primerenc. En blanc i negre i amb acompanyament de piano
com corresponia a les primeres pel.lícules que encara no comptaven
amb els avenços tècnics de la gravació de so.
En la presentació l’alumnat seguí la trajectòria
de Buster Keaton, un actor, guionista i director que, a més a
més, amb la seva cara de pal, no necessitava no necessitava cap
doble per a les escenes perilloses.
La pel.lícula va d’un projeccionista enamorat el qual,
previs uns gags còmics sobre la seva tasca a la sala de projeccions
d’un cinema públic, del qual és mosso, la seva estimada
i un malèvol rival, s’adorm a la cabina i somia que entra
en l’acció de la pel.lícula que es projecta.
El títol original de la pel.lícula la qual data del 1924
era, Sherlock JR. En traduïr i subtitular-la al castellà
li posaren “El modern Sherlock Holmes”. Personatge en el
qual acaba convertint-se ja que, des del principi del film, ens el presenten
com un aspirant a convertir-se en detectiu. Ben mirat una paròdia
del gènere policíac on entre realitat i ficció
es desenvolupen una imparable succeció de gags que fan que l’espectador,
en aquest cas l’alumnat d’AUGA, s’ho passi d’allò
més bé.
Joan Aymerich, músic badaloní de formació clàssica
i de jazz, professor de piano i llicenciat en filosofia i lletres per
la Universitàt Autònoma de Barcelona, cuidà amb
destresa i professionalitat de l’acompanyament musical adient,
àdhuc amb els cops d’efecte dels punts culminants dels
gags.
Fou una classe de com es podia fer cinema amb pocs mitjans i a anys
llum de les tècniques actuals. El desdoblament del personatge,
per exemple, només era possible tornant a filmar sobre les imatges
preses anteriorment bo i calculant el lloc exacte on situar la nova
presa i amb la llum adient perquè no es notés la sobreposició.
Tota una lliçó sobre on pot arribar la personalitat i
l’inventiva humana jugant amb la llum i el cel.luloide.
S.B.G.