L’aula del dia 2 de
març, al Teatre Municipal de l’Ateneu, fou impartida per
Ramon Buscallà i Corominas el qual fou presentat pel president
d’AUGA, Magí Puig, enumerant la rastellera de càrrecs
que acumula l’historial de Ramon Buscallà. Ens quedarem,
per raons d’espai, en que és Psicòleg i que des
del 2004 és el responsable d’Estudis Psicosocials com a
tècnic de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat.
Ajudant-se de projeccions ben treballades que seguien i remarcaven les
idees que anà desgranant sobre el tema, després de demanar
que pogués veure l’alumnat per sentir-se més a prop
seu, Ramon Buscallà donà voltes al tema de la necessitat
d’estimar i de ser estimat a partir d’estimar-se un mateix.
Les parelles que han arribat a estimar-se prèviament, a nivell
individual, a sí mateixes, està demostrat que, si després
decideixen fer vida en comú, són les més estables
i duraderes ja que no els cal tenir com a arma de l’un contra
l’altre el fet del “què faries sense mí”.
Ja ho saben d’entrada: farien una vida ben normal perquè
en són i han estat capaces de fer-ho abans d’unir-se en
parella.
Parlà després de la seguretat amb la qual enfronten la
vida, tan bonica sempre, els qui s’estimen de debò a sí
mateixos. Ben entès que estimar-se no té res a veure amb
l’egolatria i el considerar que un és lo milloret de tot
el què l’envolta. A l’inrevés, només
aquells que han assolit, de debò, estimar-se a sí mateixos,
són veritablement generosos en l’estimació vers
els altres.
D’aquí passà a enumerar una colla de situacions
quotidianes, amb una dosi d’humor del fi que anà creixent
fins el final i que feren que l’alumnat s’ho passés
d’allò més bé seguint els exemples, en clau
còmico-realista, de situacions amb les quals, una hora o altra,
tothom s’ha trobat i que posaren més en evidència,
encara, la troballa del títol de la classe: “Estimar-se,
art difícil i necessari”. Perquè és cert
que tothom vol ser estimat, des del nèixer fins el final, passant
per les etapes de rebel.lia pròpies de la joventut.
Pero, segons anà adonant-se l’alumnat, era passant per
l’estimació ben entesa a un mateix quan això esdevenia
més fàcil.
Encara, abans d’acabar i passar una colla de diapositives d’infants
en diferents actituts vitals, tornà a remarcar que estimar no
és pas complaure en tot i sempre sinó saber ensenyar a
respectar unes normes l’ogiques de convivència que començen
per respectar-les un mateix si de debò s’estima.
En el col.loqui final remarcà que no s’hi val a abaixar
la guàrdia i que com deia el títol de la classe: estimar-se
és un art. Difícil, sí. Però, necessari.
L’aplaudiment de l’alumnat fou d’aquells més
intensos.
S.B.G.