El passat dilluns, al Teatre
Municipal de l’Ateneu, l’alumnat d’AUGA Anoia, gràcies
al professor de la Universitat Ramon Llull, Francesc Lozano i Winterhalder,
viatjà pel Cosmos i l’evolució de la humanitat en
el coneixement de: “La nostra posició en el Cosmos”
que era el títol de la classe.
Magí Puig en fer la presentació del professor feu esment
a les vivències que AUGA recull de l’alumnat per tal de
confegir un llibre de pàgines viscudes, amb motiu dels primers
15 anys de classes. S’han rebut ja una cinquantena de col.laboracions
i encoratjà a rebren encara moltes més fins a fi de curs.
El professor Fracesc Lozano és ben conegut de l’alumnat
igualadí el qual celebra sempre les seves classes donades en
forma clara i entenedora per a tothom per complex que sigui el tema.
Per començar tocàrem de peus a terra a Mèxic on
9.000 anys abans de Crist ja existia l’home. En pantalla la piràmide
de quatre vessans encarada als quatre punts cardinals. En cada vessant
91 esglaons. Serà coincidència? 91 x 4 més 1 (el
temple que es troba al cim) donaria els 365 dies de l’any.
D’aquí passà a repassar com, des de la més
remota antiguitat, l’home ha contemplat el cosmos i s’ha
anat interessant per la seva magnitut i gravitació. Feu la distinció,
molt important, entre el que s’ha anat coneixent com l’Astronomia
i l’Astrologia. Ciència la una mesurable i constatable
pels estudiosos i barreja, l’altra, de religió i esoterisme.
Parlaria, doncs, d’astronomia i astrofísica.
Com és possible que, segles enrere, la humanitat estés
convençuda que la Terra era el centre de l’Univers? Ben
senzill. Havien passat milers d’anys mirant el cel sense altres
instruments. El sol sortia per l’est i es ponia per l’oest.
De mar a mar. Quí l’encenia i quí l’apagava?
On? La lluna i els estels més identificables per l’ull
humà també seguien aquell camí. Fins que el 1564
naixeria Galileu Galilei el qual creixeria interrogant-se sobre aquestes
qüestions, amb l’avantatge de la invenció, en terres
més al nord, d’una ullera que evolucionaria fins els nostres
moderns telescopis que ja gosem enviar a l’espai exterior per
tal que mirin el Cosmos amb més precisió i nitidesa. Àdhuc,
com ha passat recentment amb el Hubble, enviem astronautes a reparar-los
si s’espatllen.
Galileu fou qui digué: compte! Que no anem bé! Que és
la Terra la qui gira entorn del Sol i també els satèlits
i planetes que s’anaven coneixent. Ho pagà car. Però
la certesa de les seves observacions i l’interés per l’astronomia
que més endavant seria companya inseparable de l’astrofísica
s’anà obrint pas i al humanitat ha pogut esbrinar que hi
ha milers i milers de milions de sols que viuen i moren cada dia. Les
supernoves són el resultat visible de l’extinció
d’estrelles com el nostre sol el qual també s’extinguirà.
No s’alarmin, falten encara milions d’anys.
I d’aquí passà a les galàxies. Com més
hem perfeccionat els telescopis més n’hem anat coneixent
i també els anomenats forats negres. Cada dia, arreu del món,
els astrònoms fan nous descobriments dins la immensa xarxa de
nebuloses a la recerca de noves dades que ens permetin conèixer
més bé el nostre Univers i els altres que pugui haver-hi.
És possible que hi hagi vida en altres llocs? La resposta seria:
perquè no? Altra cosa seria si aquestes possibles formes de vida
serien com la que nosaltres coneixem aquí.
La classe acabà amb la projecció d’imatges veritables
d’altres galàxies, d’altres de recreació i
l’explosió d’una supernova. El professor Lozano n’ha
recopilat en un CD i l’alumnat tingué l’oportunitat
de comprar-lo.
Finalment un col.loqui molt animat que clogué amb l’afirmació
del professor que ell temia més l’acció contra al
Terra de l’homo sàpiens que no pas l’extinció
del sol o la possibilitat d’impacte d’un cometa.
S.B.G.