L’aula del passat dilluns,
dia 1, al Teatre Municipal de l’Ateneu Igualadí versà
sobre l’art rupestre a la Mediterrània des de Cogul, a
les Garrigues, fins Múrcia i Albacete amb especial atenció
a la “Roca dels moros” de Cogul, descoberta el 1908 per
Ceferí Rocafort i la “Roca roja” de la Llacuna, o
bé, si es vol, com la coneixen alguns: “la cova de Valldeserves”.
Magí Puig, president d’AUGA Anoia, presentà els
professors: Anna Alonso i Tejada i Alexandre Grimal i Navarro com dos
enamorats de l’art rupestre amb publicacions que començaren
el 1990 amb: “Els pintors prehistòrics de Vandellòs”,
seguides de “El arte rupestre prehistórico de la cuenca
del río Taibilla (Albacete i Murcia)”, el 1996; “Introducción
al arte levantino a través de una estación singular: la
Cueva de la Vieja”, el 1999; “L’art rupestre prehistòric
de Rasquera. Iconografia de les cabres de l’Art Llevantí”,
el 2003 i el passat 2007 amb “L’Art Rupestre del Cogul Primeres
Imatges Humanes a Catalunya. Llicenciada en Filosofia i Lletres per
l’Autònoma i doctora n Geografia i Història per
la Universitat de Barcelona, la Dra. Anna Alonso ha dirigit una vintena
de projectes d’investigació sobre l’art prehistòric.
Fou d’allò més planera, doncs, la detatallada exposició
de la primera part de la classe seguint les projeccions d’abrics
, balmes i eixoplucs que llueixen restes de presència humana,
des de fa 10.000 anys, dels caçadors-recolectors epipaleolítics,
manifestació única a la prehistòria Europea en
un espai geogràfic molt limitat, digué, i des d’uns
7.000 anys enrere, en un espai molt més àmpli, l’obra
dels grups productors neolítics.
Recordà que aquestes obres d’art rupestre que apleguen
majorment figures de cèrvols, cabres i braus i també grups
de caçadors i dones, des del 1998 l’UNESCO les considerà
Patrimoni Mundial per la seva vàlua inestimable com a testimoni
de la capacitat intel.lectual de l’ésser humà.
Seguí una anàlisi de l’art llevantí pujant
des d’Albacete, Murcia i País Valencià, continuant
per Terol i Osca per tornar a Cogul i acabar amb la valoració
de la troballa de la Roca Roja de La Llacuna comparant-la amb els altres
santuaris pintats a Catalunya.
Donà el relleu a Alexandre Grimau el qual donà la visió
dels valors tècnics i artístics d’aquestes manifestacions
mil.lenaries de l’expressió artística d’aquells
que ens precediren. Alexandre Grimau parlà amb coneixement de
causa ja que és pintor i cursà estudis a l’Escola
Superior de Belles Arts de Barcelona. Des del 1986 desenvolupa una intensa
activitat cièntífica en projectes referits a l’art
rupestre prehistòric. Aquesta tasca en diferents comunitats la
portat a descobrir més d’una vintena de noves estacions
amb art parietal.
Les seves observacions sobre la tècnica de pintar amb plomes
d’au, per la part del plomall i la manera d’obtenir els
pigments foren precises i detallades, com també les observacions
sobre com la pròpia natura a preservat, absorbint les pintures
i cobrint-les d’una pàtina per una banda i desviant els
corrents de l’aigua, com és el cas de la Roca Roja de La
Llacuna que ha protegit la cèrvola. Seguiren encara una colla
d’observacions sobre el traç que donaren aquells pintors
segons apliquessin les plomes de cantó o planes per aconseguir,
a més a més de les figures animals, reomplertes des dels
seus contorns l’esveltesa i moviment de caçadors i dones
reflectint actes de caça individuals i actes grupals semblants
a danses. Una comparació, també, amb pintures de tipus
abstracte contraposades als pintors abstractes actuals. Semblaven copiades
les unes de les altres. Finalment, la recomanació de preservar
aquest patrimoni i un col.loqui força animat.
S.B.G.