Dilluns passat al Teatre
Municipal de l’Ateneu, a la tarda, AUGA reprengué les seves
aules. L’inici del 2on trimestre del curs 2008/2009.
Magí Puig i Gubern es vegé obligat a parlar en lloc d’Alexandre
Grimal el qual tenia d’il.lustrar l’alumnat sobre les “Pintures
Rupestres”. Feia més d’un curs que no havia passat
que un conferenciant, per causes alienes a la seva voluntat, no li fos
possible acudir a la cita amb l’AUGA. Magí Puig, doncs,
fou el professor. Ja que era proper el dia de Sant Antoni abat, patró
del Gremi de Traginers, escollí aquest tema.
D’entrada parlà a l’alumnat de com, al llarg dels
segles, els traginers proveïen la ciutat de tota mena de productes
alhora que també treien runes i bassa. Anuncià que es
limitaria a anomenar alguns carreters dels segles XIX i XXè que
havíem conegut o que havíem sentit parlar d’ells.
Amb tot reculà al segle XVIIIè, quan les indústries
punteres, com els paraires i blanquers, començaren a expandir-se.
Els traginers foren els qui connectaren la nostra indústria amb
el port de Barcelona i els qui, passant per Copons, Cervera, Valls i
altres indrets de Catalunya feien possible l’intercanvi de productes
per tota la geografia espanyola. A les darreries del segle XVIII, primers
del XIX, es començaren a formar grups de transportistes-carreters
els quals anaren establint lligams comercials de fiar.
A finals del XIX, els Marsans, avençant-se als temps actuals,
ja utilitzaven una anomenada « conductora » per encabir
amb comoditat, mitjançant les grues de l’estació,
tota mena de fardells. Foren els pioners dels actuals grans contenidors.
Cità Josep Claramunt (a) « carboner », bon feiner
i treballador, el qual durant molts anys havia menat la « conductora
» de cal Marsans. L’actual agència de viatges Marsans
és regentada per descendents d’aquella família.
Cità els Solé Garranyera, del carrer de S. Simplici, que
feien transport amb carros a Barcelona i retornaven carregats de cuiros.
També els Bonet de cal “Panadero” i el “Canuto”.
Els de cal “Panadero” eren, a més a més de
carreters, forners. D’aquí el nom.
Cità la facècia de quan l’Enric Bonet, per protegir-se
del sol bo i portant en el carro un bagul cap a La Lacuna, es tancà
una estona dintre. En sortir provocà l’esglai d’unes
dones que anaven a peu per la carretera. En tornar a Igualada, passant
per Montbui, l’assabentaren, amb tota mena de detalls, de les
diferents versions que ja corrien del fet que havien vist resuscitar
un mort.
L’alumnat, com sempre que parla el Magí, a més a
més d’il.lustrar-se sobre els Ollé de Cal Ramonet
dels cotxes; l’Agència Igualadina i el Consulat d’Igualada
a Barcelona, s’ho passava d’allò més bé.
Seguiren els Barral, els Biosca de Cal Patera, en Joan Alsina el qual
descendia de Torà i que una vegada, amb el carro carregat, volcà
prop del castell de Queralt. En veure’l arribar li preguntaren:
On vas així, que sembles un pringall? De pringall, pringallo,
acabant amb “Maringallo” que és com ens anomenen
encara als seus descendents. Era el meu besavi, afegí, que morí
el 1862.
Parlà dels Padró i els Castells i del darrer carro que
circulà pels carrers igualadins, menat per Joaquim Bertran “el
Gallet” i de com aquest i la seva senyora cuidaven l’animal.
Sseguí una rastellera de carreters: els Llucià, els Pons
de cal Fum, el “Comunista” dit així perquè
recollia la bassa dels pous morts i la portava a la comuna, els seus
descendents, que continnuaren la feina, els anomenaren “Merdetes”.
Altres del gremi esmentats foren: els Robert de cal Blaiet, els Llacuna
(a) Músic i una facècia original sobre la contribució
d’un carro quan ja feia de blanquer; els Solé de cal Vidrier
i les nissagues dels Ros, els Riba de cal Menjapalla, els de cal Coix
del Masqué, els de cal Rabalero, els Castells de cal Boneto,
els Vic (a) Viquet, els Galí, el Caldereta, el Ton Pelat, el
Patronet, el Pollo, els Valls d’Òdena, el Mirall, el Traginera,
l’Aurèlio, el Ros de cal Saboné, el Manxego, el
Xuclamel, el Braços de Ferro, el Ramon de la Xica, el Peret de
ca l’Arcís, el Cabrito, el Peret de cal Fum, el Moreno
i un llarg etzètera amb exclamacions de l’alumnat cada
vegada que recordava algú dels esmentats.
D’aquí passà als carreters hortoloans fins arribar
a un record molt especial per als Tonet Ros i el Joanet del Boneto.
Un record emocionat del Tonet Ros i la seva esposa, la Mundeta Vilarrubias,
així com dels seus fills: Vicenç i Antoni, malhauradament
ja traspassats. De les nissagues d’un i altre en sortiren una
colla de records entranyables de vivències referides als Tres
Tombs, les banderes gremials, la compra dels guarniments del tronc de
nou cavalls de la Diligència Igualadina i la culminació
del Museu del Traginer.
El darrer tram de records anà dedicat a Joan Castells i Prats
i la seva família, als porrons que esbrocava de jovenet i la
casa dels Boneto, sempre oberta als necessitats. Les coques i mistela
que comprava per Sant Joan i posava a disposició de tothom en
una taula davant casa seva. L’enterrament de les banderes gremials
i una custòdia al seu hort per por del què pogués
passar en la retirada de les tropes republicanes i l’arribada
de les tropes de Franco el 1939. En Joan Castells repetia un refrany
castellà: “Pido a la gloriosa Santa Ana, que me dé
una buena muerte i poca cama”. El degué escoltar ja que
morí, gairebé sense fer llit, als 81 anys, el dia de Sant
Antoni abat, 17 de gener del 1954.
Aquí acabà, emocionadament, la classe. Un llarguíssim
aplaudiment de l’alumnat premià l’acabament de classe
sobre els traginers d’Igualada.
S.B.G.