Dilluns
passat l’alumnat d’AUGA visionà 10 dels curtmetratges
que filmà Vicenç Casanovas i Guixà quina simpàtica
caricatura presidí la part introductòria de la sessió
del dia 9.
Magí Puig, després de recordar que era el moment de fer-se
soci d’AUGA per la mòdica suma anual que això suposava,
presentà Sebastià Borràs i Guadalaviart en la seva
vessant d’activitats en favor del cinema amateur a Igualada.
Sebastià Borràs presentà l’obra de Vicenç
Casanovas referint-se especialment a les filmacions que havien pres
part en els concursos del rotlle. Començà, però,
parlant dels orígens del cinema amateur del qual es coneixen
filmacions d’unes regates, a Anglaterra, fetes a les darreries
del segle dinovè. Molt anteriors, per tant, al 1922 any en el
que se sol situar el naixement d’aquest tipus de cinema gràcies
a les Pathé-Baby.
Seguí amb l’evolució del 8 mm. a partir de l’aprofitada
de les cintes de 16 i com, al llarg dels anys anaren augmentant el nombre
d’aficionats tot i l’elevat cost que suposava aquesta afició
a l’anomenat setè art.
Després de descriure l’expansió que havia pres el
cinema com a espectacle popular arreu del món, feu referència
al naixement dels concursos anomenats del « Rotlle « i detallà
la seva evolució.
La part final de la presentació dels curtmetratges de Vicenç
Casanovas i Guixà feu referència a la minuciositat de
la planificació que aquest féia abans de posar-se a filmar,
cada any, quan l’estiu emprenia la recta final, un nou argument
per encabir-lo en un rotlle de 15 metres o 4 minuts de durada. Una filmació
que, seguint les bases del concurs, no se sabria com havia quedat fins
les projeccions de la primera fase classificatòria ja que era
l’organització qui tenia cura d’enviar els films
a positivar.
Aquesta minuciositat, mesurant metratge i temps, fou la clau dels èxits
dels curtmetratges de Vicenç Casanovas el qual arribava a preveure
fins i tot les possibles desviacions de l’ordre d’uns segons,
de més o de menys, a recuperar en una o altra escena.
Aquesta manera de fer facilitava, alhora, la tasca dels actors que intervenien
en els curtmetratges. Uns curtmetratges premiats a Catalunya i al País
Valencià.
Es projectaren una selecció de 10 títols : « Pintor
realista », que data del 1975 ; « La compra de cotxe »,
del 1976 ; « Òbret, Sèsam ! », del 1977 ;
« Polvus eris, polvus torneris », del 1978 ; « Un
crit, un plor », del 1980 ; « Lactarius deliciosus »,
del 1981 ; « Principi i fi », del 1982 ; « Metamorfosi
H », del 1984 ; « Serenata d’amore », del 1986
i « Gripau », del 1987 ; la darrera filmació que
participà en els concursos del « Rotlle » ja en una
època en que aquests emprenien la decadència empesos pel
vídeo.
El presentador havia demanat que, en cas de plaure al públic
les projeccions, es fes un càlid aplaudiment final. L’alumnat
d’AUGA no esperà, però, al final i aplaudí
també entremig.
La família de Vicenç Casanovas, que era present a l’aula
d’AUGA, agraí els aplaudiments i fou obsequiada per AUGA
amb una edició de caire comarcal com també Sebastià
Borràs i Francesc Serradell que havien col.laborat en els treballs
previs a aquesta sessió.
S.B.G.