El dilluns, 2 de febrer,
a l’Ateneu, l’igualadí Josep Solà i Ros, Enginyer
Tècnic Industrial, format al Milà i Fontanals i l’Escola
de Teneria d’Igualada i la Politècnica de Manresa, documentà
l’alumnat d’AUGA sobre la fabricació industrial del
vidre.
Josep Solà i Ros és un bon coneixedor del tema ja que
a l’empresa de l’Arboç del Penedès: Saint-Gobain,
té cura del departament de vidre Sekuritzat per a l’automòbil.
Tot i essent bon coneixedor dels sistemes de fabricació del vidre
s’ajudà amb la projecció electrònica de diferents
moments clau en la producció del vidre pla i de la seva aplicació
en la seguretat aplicada a la indústria de l’automòbil.
La classe la dividí en tres grans parts. Què és
el vidre? Els seus orígens i l’evolució fins els
moderns sistemes de fabricació del vidre pla i la seva aplicació
en els automòbils.
El vidre ja el fabricaven els antics egipcis en base a l’arena
de sílex, sosa, calç i restes de vidre trencat. No s’allunya
pas gaire la fabricació actual si bé se seleccionen altres
matèries per obtenir resultats adients a les necessitats actuals.
L’alumnat vegé il.lustrada la part de preparació
i barreja dels components fins el seu pas cap al forns. Tot molt automatitzat.
S’arriba a una temperatura propera als 1.500 graus i quan la fosa
està llesta passa, abans del seu refredament controlat, a un
estat líquid semblant al de l’oli en un llit d’aigua.
En el cas del laminat de vidre les funcions de l’aigua les pren
l’estany.
Aquí, Josep Solà feu un incís per dir que la fàbrica
Saint-Goden de l’Arboç porta aquest nom des que l’adquirí
la Saint-Goden francesa; una empresa que tracta el vidre del del segle
XVIIè.
A partir d’aquí l’alumnat d’AUGA anà
seguint el procés d’anar portant, per mitjà d’unes
rodes dentades de gran precissió, aquella inacabable làmina
que anava refredant-se fins arribar a un punt on, mecànicament,
era tallada amb precissió i succionada per unes ventoses que
dipositaven el vidre tallat en contenidors gairebé verticals.
Josep Solà i Ros, per mitjà d’una animació
en DVD, mostrà i comentà als alumnes el procés
de tallat del vidre per als parabrises dels automòbils i el seu
muntatge, després del pas a un nou escalfament i moldejat amb
tensions que fan possible que, en cas de trencar-se, s’esmicoli.
Venia preparat per fer una demostració. Fou especatcular d’allò
més veure l’explosió d’un parabrises tan bon
punt rebé l’encertat cop donat per la seva petita filla,
aparentment no gaire fort. L’efecte que pot produïr-se si
rep l’impacte d’una pedreta. S’esmicolà en
petits fragments que s’escamparen per l’escenari i algún
caigué davant les primeres files de la platea.
Unes preguntes sobre vidres d’alta seguretat i com un vidre es
transforma en mirall clogueren l’amena i instructiva classe. Fou
molt aplaudit.
S.B.G.