Dilluns passat a la tarda,
el catedràtic de Psicologia Social de la Universitat de Barcelona,
Frederic Javaloi i Mazón, al Teatre Municipal de l’Ateneu
donà una lliçó magistral de “Com puc crèixer
com a persona” a l’alumnat de l’AUGA Anoia.
El president d’AUGA, Magí Puig presentà el conferenciant
sense estendres gaire en el currículum ja que no era la primera
vegada que el catedràtic Javaloi venia a l’aula d’Igualada.
Agraí al catedràtic que hagués tornat a acceptar
fer-nos de professor, oi més quan es tractava de parlar-nos de
com podem crèixer com a persones.
El conferenciant donà les gràcies a Magi Puig i assegurà
que qui tenia d’estar agraït era ell perquè tant el
Magí com els directius d’AUGA Anoia, li haguessin demanat
de poder preparar la conferència de dilluns passat a la tarda.
Començà la classe preguntant i preguntant-se: Què
vol dir crèixer com a persones? L’ésser humà
no és només un ésser biològic. Si mirem
l’evolució del primat, que incialment convivia amb els
altres fins que se’n separà veurem que crèixer com
a persones vol dir incrementar el potencial de les nostres qualitats.
Aleshores ens adonarem que n’hi ha que només crèixen
quan són nens i que n’hi ha d’altres que no paren
de crèixer tota la vida.
Ajudant-se de diapositives anà seguint i fent seguir els seus
raonaments per fer entrar l’alumnat a fons en els mateixos. Crèixer
com a persona implica, d’entrada, un esforç per saber descobrir
els tesu punts forts. La teva fortalesa. Tots la podem trobar aquesta
fortalesa i el que cal és anar cap al desenvolupament individual
fent ús de les fortaleses. Cadascú les seves, evidentment.
En el treball fent les coses que m’agraden. També amb els
amics i la família. Quan notem això veurem com estem aprenent,
progressant, creixent com a persones. És el que ens diferencia
dels altres.
Esmentà les qualitats més importants dintre de la llista
que hi havia en pantalla. La fortalesa n’és una. No importa
el país d’on un sigui, ni la cultura, l’edat o lèpoca.
Com un dels pilars de la personalitat la fortalesa de caràcter
sempre ha estat admirada per la gent i aporta beneficis personals i
socials. Són valorats també l’equilibri, l’amor,
l’amor a la justícia i la sabiduria. Posà una colla
d’exemples de personalitats, entre elles de la mateixa psicologia,
bo i dient que li agradava que sortíssin altre psicòlegs
i fins i tot extendres en raonaments que altres han definit.
L’alumnat entrà, de la mà del catedràtic,
en el detall de les 24 fortaleses que ha anat definint la psicologia
i també de les 6 súper fortaleses. Sis blocs de virtuts.
No tots amb el mateix nombre, però. Ni ha que n’apleguen
més o menys. Són, però, uns blocs valorats en tots
els països del món.
D’aquí passà el professor a detallar exhaustivament
cada una de les virtuts que aplegaven els sis grans blocs. Començà
pel de la sabiduria. Seguí pel del coratge bo i posant exemples
d’herois de veritat i de ficció ja que per alliçonar
tan vàlids són uns com altres. Després vingué
l’amor a la humanitat, també amb els seus exemples sobre
els beneficis que el demès en poden rebre. Seguí pel bloc
de la igualtat i la justícia, ben d’actualitat, certament.
El cinquè fou el de la moderació. Tot se’n pot anar
a en orris sense la moderació. Ja els grans pensadors de l’antiga
Grècia l’avien recomanat i predicat. El darrer gran grup,
el sisé, fou el de la clarividència i l’espiritualitat.
Valors que tothom voldria assolir si de debò desitja crèixer
com a persona.
L’alumnat seguia la lliçó embadalit tot i que el
professor reconeixia que anava passant-se d’hora i que, per tant,
incomplia una de les virtuts que calen al professorat. Adonar-se de
si l’alumnat comença de remenar el cul a la cadira. No
era, però, el cas. Això sí, quan donà per
acabada la classe, només hi haugé un parell de preguntes.
Per a una pròxima ocasió, que segur que hi serà
donat l’èxit d’aquesta conferència, Frederic
Javaloi anuncià que vigilaria més el rellotge per tal
d’assegurar més un animat col.loqui.
L’alumnat, pels comentaris a la sortida, ja ho espera.
S.B.G.