LA FELICITAT

 

Dilluns passat a la tarda, el catedràtic de Psicologia Social de la Universitat de Barcelona, Frederic Javaloi i Mazón, al Teatre Municipal de l’Ateneu donà una lliçó magistral de “Com puc crèixer com a persona” a l’alumnat de l’AUGA Anoia.

El president d’AUGA, Magí Puig presentà el conferenciant sense estendres gaire en el currículum ja que no era la primera vegada que el catedràtic Javaloi venia a l’aula d’Igualada. Agraí al catedràtic que hagués tornat a acceptar fer-nos de professor, oi més quan es tractava de parlar-nos de com podem crèixer com a persones.

El conferenciant donà les gràcies a Magi Puig i assegurà que qui tenia d’estar agraït era ell perquè tant el Magí com els directius d’AUGA Anoia, li haguessin demanat de poder preparar la conferència de dilluns passat a la tarda.

Començà la classe preguntant i preguntant-se: Què vol dir crèixer com a persones? L’ésser humà no és només un ésser biològic. Si mirem l’evolució del primat, que incialment convivia amb els altres fins que se’n separà veurem que crèixer com a persones vol dir incrementar el potencial de les nostres qualitats. Aleshores ens adonarem que n’hi ha que només crèixen quan són nens i que n’hi ha d’altres que no paren de crèixer tota la vida.

Ajudant-se de diapositives anà seguint i fent seguir els seus raonaments per fer entrar l’alumnat a fons en els mateixos. Crèixer com a persona implica, d’entrada, un esforç per saber descobrir els tesu punts forts. La teva fortalesa. Tots la podem trobar aquesta fortalesa i el que cal és anar cap al desenvolupament individual fent ús de les fortaleses. Cadascú les seves, evidentment. En el treball fent les coses que m’agraden. També amb els amics i la família. Quan notem això veurem com estem aprenent, progressant, creixent com a persones. És el que ens diferencia dels altres.

Esmentà les qualitats més importants dintre de la llista que hi havia en pantalla. La fortalesa n’és una. No importa el país d’on un sigui, ni la cultura, l’edat o lèpoca. Com un dels pilars de la personalitat la fortalesa de caràcter sempre ha estat admirada per la gent i aporta beneficis personals i socials. Són valorats també l’equilibri, l’amor, l’amor a la justícia i la sabiduria. Posà una colla d’exemples de personalitats, entre elles de la mateixa psicologia, bo i dient que li agradava que sortíssin altre psicòlegs i fins i tot extendres en raonaments que altres han definit.

L’alumnat entrà, de la mà del catedràtic, en el detall de les 24 fortaleses que ha anat definint la psicologia i també de les 6 súper fortaleses. Sis blocs de virtuts. No tots amb el mateix nombre, però. Ni ha que n’apleguen més o menys. Són, però, uns blocs valorats en tots els països del món.
D’aquí passà el professor a detallar exhaustivament cada una de les virtuts que aplegaven els sis grans blocs. Començà pel de la sabiduria. Seguí pel del coratge bo i posant exemples d’herois de veritat i de ficció ja que per alliçonar tan vàlids són uns com altres. Després vingué l’amor a la humanitat, també amb els seus exemples sobre els beneficis que el demès en poden rebre. Seguí pel bloc de la igualtat i la justícia, ben d’actualitat, certament. El cinquè fou el de la moderació. Tot se’n pot anar a en orris sense la moderació. Ja els grans pensadors de l’antiga Grècia l’avien recomanat i predicat. El darrer gran grup, el sisé, fou el de la clarividència i l’espiritualitat. Valors que tothom voldria assolir si de debò desitja crèixer com a persona.

L’alumnat seguia la lliçó embadalit tot i que el professor reconeixia que anava passant-se d’hora i que, per tant, incomplia una de les virtuts que calen al professorat. Adonar-se de si l’alumnat comença de remenar el cul a la cadira. No era, però, el cas. Això sí, quan donà per acabada la classe, només hi haugé un parell de preguntes. Per a una pròxima ocasió, que segur que hi serà donat l’èxit d’aquesta conferència, Frederic Javaloi anuncià que vigilaria més el rellotge per tal d’assegurar més un animat col.loqui.

L’alumnat, pels comentaris a la sortida, ja ho espera.


S.B.G.