“Música d’autors
catalans per a piano a quatre mans” era el títol de l’aula
dels dilluns a la tarda, al Teatre Municipal de l’Ateneu, del
dia 17.
Magí Puig i Gubern, president d’AUGA Anoia, presentà
als pianistes: Maria Dalmases i Martí i Josep M. Guillén
i Mestre. També, Jaume Planas i Miquel, autor dels comentaris
introductòris que s’oferirien a l’alumnat, previs
a les interpretacions musicals.
Magí Puig remarcà que, dilluns passat, es complien cinc
anys de la mort de la senyora Joana Martí i Riba, mare de Maria
Dalmases, i cofundadora d’AUGA l’any 1993 i vicepresidenta
de l’entitat. Un dia especial, doncs, per als dilectes amics Maria
i Jaume. Esmentà la dedicació i entusiasme de la Sra.
Joana per convèncer els millors professionals de la música
i el ballet per tal que donessin recitals als alumnes de l’AUGA
de l’Anoia. L’AUGA, amb la seva mort, perdé un dels
seus més ferms puntals.
L’emotiva introductòria fou seguida d’un altre sentit
record. Jaume Planas anuncià que la seva esposa, Maria Dalmases
i Martí, oferiria fora de programa, com a inici de l’aula,
un “Preludi i dansa” de Jaume Padrós i Monturiol.
Un compositor igualadí que desenvolupà la major part de
la seva vida professional a Alemanya però que no faltava mai
a la cita amb la seva Igualada. La darrera fou per la segona Pàsqua
del 2007. Aquell mateix any moriria a Riner, prop del santuari del Miracle.
Després d’aquest homenatge musical al compositor Padrós
començà un inoblidable concert a quatre mans, precedit
per la documentada exposició de Jaume Planes sobre Ferran Sor
i la seva obra. Set valsos de Ferran Sor desgranaren les seves notes
amb tot el sentiment, acoblament i justesa, de les mans de la Maria
i el Josep M. Si la primera interpretació que oferí Maria
Dalmases, solista amb el preludi de Padrós, ja era un tast d’una
bona tarda musical, els set valsos asseguraven ja una tarda per a recordar.
Seguí el comentari i l’execució de la “Marxa
militar número 2” d’Enric Granados. Un autor abastament
conegut quina interpretació palesà com algunes peces musicals
vibren encara més gràcies al sentiment que transmeten
als intèrprets.
Valentí Miserachs és també abastament conegut a
casa nostra. La seva música, però, té una altra
tesitura. Més intimista, tal vegada. Rica en sentiment profund.
Per assaborir-la d’una altra forma. Un encert de la programació
posar el seu “Scherzo” entremig de la marxa de Granados
i el divertiment de Montsalvatge.
El “Divertimentp número 2” de Xavier Montsalvatge,
precedit del comentari il.lustratiu a l’alumnat sobre la seva
obra, per part de Jaume Planas, fou executat per Maria Dalmases i Josep
Maria Guillén amb la mateixa traça. No és fàcil
Montsalvatge.
I per acabar d’entusiasmar l’alumnat la “Suite canalla
i sentimental” de Manuel Valls.
Una vegada assabentats de qui era l’autor i la seva obra l’alumnat
es delectà amb l’”Americana”, el “Vals
mariner”, el “Fox-trot”, el “Vals francés”,
el “Tango” i la “Polca”.
AUGA obsequià als intèrprets i l’autor dels textos
introductòris en reconeixement d’una vetllada musical que
ja espera continuïtat amb candeletes.
S.B.G.