El passat dilluns a la
tarda, després de celebrar-se l’Assemblea General Ordinària
de l’Aula d’Extensió Universitària per a
la Gent Gran de la Comarca de l’Anoia en la qual, sota la presidència
de Magí Puig, es donà compte de la trajectòria,
situació econòmica i projecte de continuïtat, tingué
lloc la represa, després de les vacances de Pàsqua,
del curs 2007/2008.
El mateix president presentà Gemma Amat amb un àmpli
currículum en el món de l’art i artesania i actual
directora d’Artesania Catalunya. Un organisme de la Generalitat
de Catalunya que acredita, informa i promou l’autenticitat de
l’activitat artesana al principat.
Gemma Amat començà l’aula referint-se precisament
a com es desenvolupa aquesta activitat encaminada a potenciar el valor
artesanal a casa nostra bo i vetllant, també, els interessos
dels artesans i consumidors.
D’aquí passà a referir-se a la dilatada trajectòria
que empara l’evolució de la tradició artesanal
a Catalunya i com aquesta mereix ser potenciada per mitjà d’un
reconeixement a les persones que, encara avui dia, dediquen els seus
esforços a una activitat artesanal de qualitat. S’extengué,
Gemma Amat, en ampliar el concepte d’artesania i sobre quins
productes es poden considerar artesans de veritat i quins no procurant
que l’alumnat, a partir d’aquí, fos capaç
de distingir-los sense cap mena de dubte.
Passà després a parlar de la seu on s’ubica actualment
Artesania Catalunya, al carrer Banys Nous de Barcelona i de la funcionalitat
del que havia estat un garatge i que permet oferir exposicions artesanals
de tota mena. A partir d’aquí s’extengué
en consideracions sobre les confusions que a vegades, enduts pel record,
tenim sobre què és i no és artesania i com, aquesta,
pot veures complementada per produccions mecàniques en les
quals també intervingui l’esperit artístic per
donar-hi aquell toc personal que només pot sortir d’una
bona tècnica que conjumini disseny i cor.
Una projecció de la Catalunya artesanal introduí l’alumnat
en les zones on encara es manté la tradició dels oficis
tradicionalment artesans malgrat la gran pressió dels mercats
que ens envaeixen oferint productes a baix cost gràcies a la
tecnologia. Els nostres artesans, reconeguts oficialment i a voltes
unint el seu saber amb la col.laboració de dissenyadors, creatius
uns i altres, fan que l’artesania de Catalunya, sense perdre
les seves arrels, sigui capaç d’oferir productes de remarcable
valor.
Unes projeccions comparatives de productes artesanals tradicionals
amb altres que han estat fruit de recreacions actuals il.lustrà
la bona feina que pot fer-se cara a cobrir les necessitats de qualitat
en diversos camps. Com a exemple posà, entre altres, que els
nostres creatius restauradors podrien arrodonir-ho presentant els
productes cuinats en vaixelles creades expressament per a ells pels
bons artesans que tenim.
La darrera lliçó, com no podia ser menys, anà
dedicada a la pell tot i que també l’alumnat pogué
gaudir de la projecció de joies artesanals fetes amb pell i
també amb roba o palma.
Tot plegat una visió ben novedosa de com pot fer-se evolucionar
l’artesania catalana de qualitat amb imaginació, creativitat,
disseny i cor per apassionar-s’hi. Pel que es vegé i
comentà Gemma Amat l’Artesania Catalunya i de Catalunya
té futur.
S.B.G.