ALLÒ QUE L'UNIVERS EM DIU

 

Francesc Lozano i Winterhalder, professor de la Universitat Ramon Llull i exsecretari de la Fundació UNESCOde Barcelona, fou el professor que donà a l’aula de l’AUGA, dilluns passat al Teatre Municipal de l’Ateneu, una lliçó en la que s’entrecreuaren filosofia, poesia, història i música.

Magí Puig feu una curta presentació remarcant que Francesc Lozano era prou conegut de l’alumnat d’AUGA ja que ens donava classe per 14a vegada. També el seu especial carisma que fa que l’alumnat segueixi les seves lliçons amb especial delectació per la seva cura lingüística i expositiva.
Començà el professor donant les gràcies per la bona acollida de l’AUGA a quines classes havi acudit sempre procurant tractar de millorar la cultura de la vida. Talment, suggerí, com havia fet Gustav Mahler amb la seva III simfonia la qual era una peça única. Das Lied von der Erde, la cançó de la Terra, com aniríem veient i escoltant dins l’hora de classe, esdevindria un cúmul de sentiments poètico musicals emmarcats dins una època de revolució cultural.

Mahler nasqué a Kaliste, a la Bohèmia, el 1860 i morí a Viena el 1911. Visqué 51 anys, una edat que depassava la mitjana de la majoria de grans compositors de l’època. Era jueu i creixé com a tal en la severitat adient a la religió dels seus avantpassats tot i que, ja adult, admeté passar-se a la religió catòlica més en consonància amb els seus sentiments. Tot plegat, com feu notar el professor, li suposà una vida interior molt sotraguejada pels corrents intel.lectuals i filosòfics de l’època. Des de Schopenhauer qui sostenia que l’univers era una macabra representació a la que calia afrontar amb un actiu ateisme i que, després de la mort, res. Un xoc per al jove Mahler quina sensibilitat li deia que tenia d’haver-hi quelcom més. Nietzsche també l’influencià en una altra forma, talment com influenciaria als nazis més endavant per buscar el seu paradís ètnic a la terra.

Toparia, també, amb un altre corrent. El de Darwin i les seves teories de l’evolució i selecció natural. Quan l’esperit de Mahler s’enlairava li deien que veníem del mico i no de Déu. Tot plegat l’afectà fins arribar a tocar fons, anímicament parlant. D’aquí, el professor Francesc Lozano, ens traslladà als estius de 1895 i 1986 quan Mahler pren la decissió d’apropar-se a la natura per tal de composar. Reflexiona i composa. I neix la IIIa simfonia la qual escriu amb 6 moviments quan el clàssic era fer-ho amb 3 o bé amb 4 quan l’obra era més agosarada en el seu final. Pensin, digué a l’alumnat, que Beethoven n’havia arribat a posar 5 en la seva “Pastoral”. Mahler havia imaginat una obra tan gran que abastés el mon sencer. L’enorme so de la creació.

Pan, desperta! La vida comença! I els instruments apareixen i desapareixen començant primer per les cordes. Art i univers enfrontats a les forces ocultes. Creativitat artística. I l’alumnat s’immergí en el primer moviment de la simfonia ofert en audiovisual seguint les paraules introductòries del professor.
Després Francesc Lozano parlà del segon moviment. Una mena d’enfrontament de les teories de Darwin amb la filosofia de Pierre Teilhard de Chardin. Accepta que ha triomfat la vida. A la natura i troba Déu. Perquè Déu ens ha donat la bellesa de les plantes? Seguia composant a la muntanya, llevant-se a les 6 del matí, després d’esmorzar a la cabana, a la riba del llac. Tècnicament és el moviment més difícil d’executar.

Tercer moviment. Els animals que desperten al so d’una trompeta llunyana. El carter que visita el cementiri i toca per a l’amic que allí reposa….

El quart, dedicat a la humanitat. Representem els éssers conscients. Per primera vegada surt la veu humana. La mezzo soprano. S’ha inspirat en Zaratustra? És més potent la voluntat de viure.

Cinquè moviment. Accepta Déu viu. Evolució sí però dirigida per alguna força superior. Sons que venen del cor. Escoltem el què els àngels ens diuen.Si Sant Pere fou perdonat també ens perdonarà a nosaltres.

Sisè moviment. Volem ser immortals, però som humans. Perquè el sisè moviment? La necessitat d’un Déu que Darwin i Nietzsche semblaven negar. La culminació de la creació és l’amor. L’amor que fins i tot va més enllà de Déu. Novament l’alumnat pogué seguir l’orquestra i els comentaris de diverses personalitats musicals que Lozano cuidà de traduïr. Allò que l’amor em diu: paisatges, cims i valls, orquestra, música. Senyor, no permetis que ningú es perdi! Resar és afirmar en profunditat la vida. Amor igual a alliberament. Si un humà pateix, tot l’univers pateix. Un és sols un instrument nascut per a la felicitat. Tot això culminà, amb tota la instrumentació, la cançó de la Terra.
Encara, Francesc Lozano, afegí: Mahler mor la nit del 18 al 19 de maig del 1911 diu que cridant: Mozart, Mozart! I allargant la mà. L’agafaria Mozart a l’altre banda? Una darrera voluntat: que l’enterressin amb la seva filla i només una inscripció, Gustav Mahler.

Silenci i una explosió d’aplaudiments amb el professor repetint: gràcies, gràcies, gràcies.


S.B.G.