El passat dilluns,
18 de febrer, l’alumnat d’AUGA assistí, a l’aula
del Teatre Municipal de l’Ateneu, a l’audició de
l’Oratori del Mil.lenari de Santa Maria quina música
composà Mn. Valentí Miserachs amb textos d’Antoni
Dalmau i Ribalta.
Gaspar Vilarrubies, després d’unes paraules de Magí
Puig, feu la presentació de la filmació que havia realitzat
seguint text i música tot dient que ell només s’havia
limitat a fer la filmació i que el mèrit era dels autors
de l’Oratori que s’havia presentat a la basílica
de Santa Maria d’Igualada el 28 de març del 2004 –els
actes del mil.lenari començaren el 2003- amb la col.laboració
de les corals igualadines i també fou interpretat, el 27 de
febrer del 2005 al Palau de la Música de Barcelona amb la mateixa
col.laboració dels cantaires.
Per acabar recomanà posar atenció a les imatges de les
pintures preses a la basílica en forma de primers plans i desitjà
que tots plegats fruïssin de l’Oratori el qual segueix
la història d’Igualada en 4 quadres: el 1r. il.lustra
sobre l’arribada dels primers habitants de la que anys a venir
s’anomenaria la Conca d’Òdena. El 2n canta l’expansió
amb l’arribada de les allaus del nord, romans i sarraïns
fins l’empenta cristiana de l’abat Oliba, fill del comte
Oliba Cabreta de Cerdanya-Besalú, abat de Ripoll i Cuixà
el 1008 i més endavant bisbe de Vic. El 3r el naixement d’Igualada,
la seva dependència del senyoriu d’Òdena i després
del monestir de Sant Cugat, el condomini del monestir i la corona
fins la compra dels drets jurisdiccionals a l’abat de Sant Cugat.
El 4rt la consolidació d’Igualada com a vila i els vincles
que la unirien sempre més amb Santa Maria. Àdhuc el
temps en el qual el temple fou convertit en mercat cobert i destruïts
els seus altars. Finalment la reconstrucció que culminà
amb l’actual realitat.
Parlar de la qualitat musical de l’obra de Mn. Valentí
Miserachs seria redundar en elogis sobradament merescuts. Bé
prou que ho constataren els alumnes d’AUGA la majoria dels quals,
d’altra banda, no era la primera vegada que connectaven musicalment
amb l’obra de Mn. Valentí. La lletra d’Antoni Dalmau,
sobreimpresa en diverses formes, com també il.lustracions de
la seva història d’Igualada per a infants fou inserida
en els moments adients per l’experta mà de Gaspar Vilarrubias
quan es tracta de fer muntatges fílmics. Oi més quan
ho fa amb tecnologia moderna.
Les il.lustracions paisatgístiques de la comarca i d’altres
indrets de Catalunya, tant d’esglèsies com monestirs
i des del mar fins la muntanya, en flor o amb neu, s’alternaren
també amb dibuixos o olis d’autors igualadins amb paisatges
que s’obrien i tancaven en el moment precís de l’acord
musical. Corprenedores les imatges de la destrucció i posterior
restauració de Santa Maria sobre el torrent musical amb el
qual acaba l’Oratori.
El detall de les pintures de la cúpola, tal com havia dit al
principi l’autor de la filmació, Gaspar Vilarrubies,
val la pena de ser vist en primers plans fraccionats. Tota una lliçó
d’història que difícilment oblidarà l’alumnat.
S.B.G.