La darrera classe abans de
les vacances nadalenques, l’alumnat d’AUGA, s’immergí
en el coneixement de les fragilitats del món de l’espectacle
gràcies a un d’aquests muntatges moderns que no tenen termes
mitjos quan es tracta de qualificar-los. Hi ha qui està plenament
d’acord per troba-los molt originals i plens d’enginy i
qui, tot el contrari, considera que amb una retallada d’aquí
i una altra d’allí hom pot confegir, amb fragments d’obres
de certa fama, espectacles propis amb certa garantia de permanència.
De fet “Fragilitats” (Lírica i teatre) no és
res més que una exhaustiva meditació sobre la fragilitat
humana de l’artista. Tal com ja apuntava la sinopsi argumental,
la fragilitat de l’actor o de l’actriu en el moment de sortir
a l’escenari. O bé la del compositor davant la interpretació
de la seva obra. Què en pensarà el públic i la
crítica?. Jo mateix, o mateixa, em sento prou segur o segura?
Després, quan ja escau el primer entreacte o bé el final
de l’obra: vindrà algú a veurem al camerí?
I si ho fa, em dirà allò que vull sentir? Perqué
cadascú té la seva vanitat. I passada la por que has deixat
enrere tan bon punt ets davant el públic, travessada la frontera
de cortines i draperies, oi que t’has superat? Al cap i a la fi,
els actors i les actrius bé ho sabem quan hem vençut la
por irracional i comencem a percebre l’escalf del públic.
És nostre! Ens l’hem fet nostre! Qué té d’estrany,
doncs, que vingui a lloar la nostra actuació?
Aquestes reflexions, fetes per Francesca Masclans, després d’una
original sortida pel centre de la cortina, precedida d’insinuacions
corporals a dreta i esquerra de l’escenari, es complementaren
després a banda i banda dels acabaments de l’amfiteatre
de platea, jugant a seure i aixecar-se del passamà bo i comentant
aquell Rinaldo del 1712.
Al piano, Stanislav Anguelov, “vorrei o non vorrei” donava
rèplica musical i mímica alhora a Francesca Masclans.
Un llarg frac blanc de llarga cua ajudava d’allò més
a unes estudiades poses: tenses, melíflues, deixondides, fins
i tot amoroses, remarcades amb àmplis moviments de brassos i
unes mans que arribaven a les tecles en el moment precís de donar
vida a les notes d’acompanyament.
Una bona selecció d’àries i cançons de Vivaldi,
Mozart, Häendel, Cilea i Satie, entre altres, refermaven les reflexions
sobre la fragilitat humana dels actors en el moment culminant d’interpretar
els personatges. Estaré a l’altura del personatge? Entre
Francesca Masclans, Stanislav Anguelov i l’alumnat d’AUGA
s’establí aquella connexió, temuda i desitjada alhora,
que sempre assoleixen les bones actrius i intérprets.
Un èxit de la dramatúrgia de Francesca Masclans ben assessorada
per Anna Lizaran i dirigida per Mercè Boronat. Una agosarada
manera de parlar de les pors de l’artista i fer, alhora, una demostració
de bon fer interpretatiu, de música i cant. Un bon final del
tram d’aules de l’AUGA abans de festes.
A la sortida una xocolatina, adient a les festes, acomiadà l’alumnat.
Passades aquestes, l’AUGA reprendrà les classes dels dilluns
a la tarda a l’Ateneu.
S.B.G.