FULGENTIA. EXPOSICIÓ D'ORFEBRERIA RELIGIOSA
A SANTA MARIA D'IGUALADA

 

Dilluns passat a la tarda, l’historiador d’art i estudiant de 2n d’Arxivística, Daniel Vilarrubias i Cuadras, donà una lliçó a l’alumnat d’AUGA sobre l’orfebreria en general i “Fulgentia. Exposició d’orfebreria religiosa a Santa Maria d’Igualada". S’ajudà d’una col.lecció de projeccions, amb preses de tots els angles imaginables que ell mateix anava introduïnt, alhora de fer els detallats comentaris sobre cada una de les peces d’orfebreria que figuren a l’exposició.

Després d’un comentari inicial del president d’AUGA, Magí Puig i Gubern, sobre el dolç comiat nadalenc del proper dilluns i presentació de Daniel Vilarrubias, aquest començà il.lustrant l’alumnat sobre les diferències entre la fosa i la planxa pel que feia als tresors. En la fosa, sigui d’or, plata o bronze, hi entra molt més pes del mineral escollit que no pas si aquest es treballa sobre planxa. D’aquí passà a consideracions sobre el cost i el prestigi afegit que suposava en fer-ho d’una o altra manera i com l’ofici d’orfebre arribà a assolir un reconeixement i prestigi molt alt. Feu referència al frontal de Ripoll el qual fou saquejat i fos pel seu valor material.

Es preguntà: perquè la plata i perquè l’or en l’orfebreria religiosa? Compta, és cert, la facilitat de treballar-los amb unes tècniques d’origen medieval. Però també el qüestionar-se que si grans senyors i reis beuen en copes d’or, com pot ser menys la patena i el calze de l’ofrena al Senyor? Altrament es valorava més una relíquia si aquesta es guardava en un ric relicari. També, si els reis terrenals portaven els tresors on anaven, era lògic creure que la intercessió d’un sant amb relicari ben enjoiat seria més escoltada que no pas el senzill. Una reminiscència d’aquesta manera de pensar podria ser la de portar sempre al costat el braç incorrupte de Santa Teresa, per exemple.

Seguí un exhaustiu anàlisi sobre els preveres beneficiats i el culte amb el decoro necessari i els qui eren encarregats de l’inventari i custòdia de l’orfebreria religiosa. Els anomenats obrers i el rector de les parròquies. Es referí a un inentari fet el 1536 el qual esmenta que l’argent es guardava a la torre que hi havia sobre la Capella de la Minerva, o dels Dolors. Un altre document del 1617 acredita que el tresor era allí.

Passà, Daniel Vilarrubies a seguir, imatge rera imatge, el detall de la Creu Major i de com s’havia desplaçat la figura del darrere del Crucificat, la de Déu Pare, als peus de la creu i posat allí la d’una marededéu. Si la figura que resuscitava era la de Llàtzer, Adam o una simbologia de la resurrecció del matix Crist. L’anàlisi heràldic dels dibuixos. Si l’un seria el de Francesc Spelt i l’altre de Morató o bé de Pere Granell. Es referí també a una curiosa reclamació de Pere Jofre per tal que li tornessin els diners que havia bestret i de la coincidència que una colla d’igualadins benestants tornessin, amb joies, unes quantitats en aquelles dates. D’aquí vindria l’escut d’Igualada als braços de la creu la qual cosa voldria dir que havia estat pagada pels igualadins. Altres detalls per a l’alumnat: el punxó que acredita que la peça és de “llei” i el treball de l’àliga. També la minuciositat del treball de les mans i el contrast de la plata del cos amb els daurats de la roba. I més i més.

Seguiren, també il.lustrats amb nítides imatges, els documentats comentaris sobre el calze gòtic datat entre 1470 – 1520. Els bordons amb el templet superior d’arquitectura gòtica. Altres bordons del segle XVIIè, de 2 a 2,2 metres d’alçada. La Creu Menor, netament renaixentista, gòtica en la forma i una figura del Crist molt menys treballada que el de la Creu Major. Un Sant Josep de plata entregat als consellers el 1686. Un Sant Bartomeu que se sap que havia sortit en processó i que a la base porta el punxó de Mallorca. Un encenser turriforme del segle XVI, amb punxó de Girona. Un altre, també de plata, sense cadena. Relicaris. Una Vera Creu amb dues estelles de fusta de la creu de Crist. Una crismera del segle XVIIè. Encara, l’alumnat, s’assabentà d’uns consells per netejar la plata.

Acabà amb 3 peces que considerava també de gran valor. Un calze rococó i una patena. Un altre calze que deurien encarregar els Cornet ja que la tapa del peu porta el seu escut i la custòdia major, restaurada després de la guerra, enjoiada amb joies de finals del segle XIX. Arracades, perles, brillants i fragments d’anell figuren en la seva ornamentació. Unes imatges de la instal.lació de l’exposició a Santa Maria clogueren la classe. L’alumnat d’AUGA, si torna a visitar-la, ho farà amb uns ulls molt més erudits.

El col.loqui fou també d’alt nivell.


S.B.G.