Dilluns passat, a l’aula
del Teatre Municipal de l’Ateneu, l’alumnat de l’AUGA”
de l’Anoia rebé una classe magistral sobre el paper.
Des dels seus inicis fins l’actualitat.
Després de la presentació feta per Magí Puig
i quan bona part d’alumnes de l’AUGA ja havien vist al
vestíbul l’exposició de Paper Nu, que el conferenciant
havia preparat com aperitiu de la disertació que vindria, s’encetà
una llarga i amena aula.
Narcís Banchs, de Gelida, si pregunteu per “cal Banchs”
us en donaran raó, fa una cinquantena d’anys que treballa
en el món del paper. En coneix, per tant, les seves fibres
i textures. Recordà com ja Giovanni Papini havia tingut el
somni que el món comptava amb quatre columnes que el sostenien:
la cultura, el treball, la història i l’escriptura i
com el paper havia esdevingut essencial com a suport d’aquestes
columnes.
Explicà com del pi, del cotó i de l’eucaliptus
la humanitat s’havia espabilat per extreuren unes fibres vegetals
d’un 3 mm. Aproximadament les quals es podien veure fàcilment
si hom estripava un foli. Aquestes fibres vegetals són molt
absorvents i ben aviat l’ésser humà s’adonà
que si es mullaven s’inflaven degut a l’absorció
de líquid i tendien a entrelligar-se. En assecar-se aquest
entrelligat tenia consistència i capacitat d’absorció
alhora. Recordeu els papers secants de quan anàvem a escola?
Posà com a exemple.
D’aquí a fer el procés de remullat de les fibres
en grans tines només fou qüestió de temps. I que
la pasta, la qual incialment s’agafava amb una mena de garbell
i en escórres deixava el full de paper, amb les seves barbes
de fibra, també vegés la invenció d’un
estri emmarcat per tal d’escursar al màxim la barba.
Per fer-lo industrialment, però, calgué primer donar
més consistència al paper i també procurar que
impressors i dibuixants comptessin amb un paper que permetés
una absorció limitada de la tinta.
Aquí el conferenciant remarcà el paper incial que jugà
el rebuig de la indústria del curtit ja que gràcies
a les carnasses s’obtigué una gelatina la qual impregnava
el paper i el feia menys propici a l’absorció. A partir
del 1800 començà la cursa d’una industrialització
que encara no ha parat. Demanà a l’lumnat que fes un
petit càlcul mental de la quantitat de combinacions que es
podien fer pel que fa a la barreja de fibres a la recerca d’una
major o menor consistència i que aquí encara s’hi
hauria d’afegir la quantitat de coles vegetals i sintètiques
que també poden barrejar-se en percentatges diferents per arribar
a fabricar un tipus de paper determinat. Sabeu quantes classes de
paper hi ha al món? 2500, fou la resposta. I no ens fiquem
en les mides i gruixos! Un 80 % d’aquest paper es calcula que
va a la impressió.
Després passà a analitzar els diferents tipus de satinats
i de com evolucionaren per tal de comptar amb papers més llisos
i uniformes fins arribar als estucats i el que coneixem com a paper
couxè. El procés d’industrialització feu
possible arribar a les actuals bobines de paper i al calandrat que
permet que la pasta que entra per un cantó surti al final en
forma de rodells de gruixos, resistències i satinats diversos.
Tot i això encara donà una lliçó de com
es feien les anomenades marques d’aigua quina finalitat anava
des de la marca del fabricant, passant per inicials i escuts nobiliaris,
fins marques als bitllets de banc per tal de fer-los més difícils
de falsificar.
D’aquí entrà en el món de l’art i
de com, ell mateix, havia procurat tal com es podia veure en la mostra
del vestíbul, que el paper el qual sempre servia de suport
al protagonisme d’escriptors i artistes de tota mena, passés
a ser el Paper Nu, o sigui protagonista ell mateix.
Abans d’acabar encara repassà algunes dites: Perdre els
papers; fer un mal paper, com alguns diuen del Barça; no facis
el paperina; vigila que no t’empaperin; quin paper més
galdós… S’han parat a pensar quantes vegades al
dia el paper es fa present a les nostres vides, des que ens llevem
fins que anem a dormir? El paper fa tots els paperots.
Encara, a l’hora de les preguntes, sortí la figura del
drapaire i del paper de fil que en sortia quan aquest havia venut
al fabricant de paper les saques de drap que havia arreplegat al crit
de: dones, el drapaire!
Finalment, a preguntes de l’alumnat, es parlà de la resistència
que ofereix el paper segons es plegui vertical o bé horitzontalment
degut a la tendència de les fibres a ajuntar-se en la direcció
del flux de recollida. La pregunta final fou sobre si encara eren
vigents les quartilles, les mans i les raimes i mitges raimes. I encara
hauria pogut seguir més ja que Narcís Banchs porta el
paper a la sang i quan d’ell parla els minuts, per a ell, no
passen.
S.B.G.