El passat dilluns a la
tarda, a l’aula de l’Ateneu Igualadí, Poesia Viva
d’Igualada donà una lliçó de lecturra i
escenificació de fragments de les “Arrels igualadines”
de Jaume Ferrer i Piñol.
Lleonard del Rio i Campmajó, president de Poesia Viva d’Igualada,
assumí les funcions de presentador de l’aula bo i fent
referència a l’autor dels tres volums que apleguen uns
375 articles en els quals, Jaume Ferrer, donà a conèixer
un bon nombre de personatges igualadins i fets dels quals foren testimonis
quan no protagonistes. El bon fer periodístic pren vida quan,
com és el cas, els protagonistes són els personatges
i el periodista se sap posar en un discret segon terme. Això
feu Jaume Ferrer en els anys compresos entre 1987 i 1995. Lleonard
del Rio remarcà que l’autor ha escrit molt poca poesia
però que tot i així, Valentí Marimon, del grup
de rapsodes de Poesia Viva, obriria l’aula amb una poesia de
Jaume Ferrer.
Després el mateix Jaume Ferrer agrairia la presència
dels rapsodes: Valentí Marimon, Elisabet Bonet, M. Carme Miserachs,
Maria Castelltort, Adoració Aliberch i Antoni Miranda. També
l’escenografia que havien preparat Josep M. Bertran i Tomàs
Berzosa.
Una referència als dos ocellets del cap d’amunt de l’arbre,
simbolitzant una aventura viscuda de menuts amb Josep M. Bertran,
en forma d’escapada a veure l’àvia d’aquest,
retardada per la contemplació d’un enterrament passant
pel passeig, com s’acostumava, donà pas a la lectura
d’”Aquell trocet de rambla”. Una rambla de Sant
Isidre on visquè des del 1934 fins a mitjans de la dècada
dels 70 amb tota la transformació de bars, bancs, caixes i
edificis. Davant de casa, el Canaletas, on la llum d’una finestreta
deixava intuir al jovenet Jaume el tram final de la cursa vital d’en
Bartomeu Torné. Els veïns de l’escala; el pas del
generalíssim Franco; l’arribada de la Verge de Fàtima…
El record d’aquella casa del carrer de Sant Magí , la
de les escales, on tingué d’anar, amb aquell regust de
por i d’aventura dels 15 anys per tal de cobrar una factura
de ca n’Elias. “I vigila que no se’t quedin!”
fou l’admonició de la mestressa. La descripció
de la casa de “mala nota”, l’esmunyir-se ràpidament
havent cobrat i l’explicar als amics l’aventura, feu les
delícies de l’alumnat d’AUGA.
“La tieta Rosita” fou una lectura feta per l’Elisabet
Bonet plena de tendresa i comprensió envers aquella dona que
quedà per merèixer, com es deia a l’època.
També, en el mateix capítol, es feia referècia
a una altra tieta Rosa quin amor havia estat Jesucrist i es feu monja.
Hi hagué un trencament de mitja part en el qual Lleonard del
Rio feu referència al literat Florenci Crivillé i de
com, aquest, s’havia manifestat bo i parlant de Jaume Ferrer,
com d’una persona amb el do de la musicalitat en la paraula.
Tan en la lectura com en la recitació.
Antoni Miranda llegí part de les arrels que parlaven d’aquell
Mundial cinema que havia viscut Josep Morera, el Tio, amb les il.lustracions
musicals del cinema mut i les actuacions vodevilesques de Josep Santpere,
Visita López i Alfons Arteaga. Temps d’”El 69 muntat”,
“Tregui-se-la si és servit”, “La reina dels
ous”…
Un altre capítol, el del “Cosidor de la Sra. Lola”,
fou llegit per la seva filla, l’Adoració Aliberch, la
M. del Carme Miserachs i la Maria Castelltort. Fou un altre recordar
temps en els quals els cosidors eren plens de noietes que volien aprendre
les arts del cosir i brodar a mà. Tot dintre un ambient casolà
en el qual també hi eren presents els contes i les cantúries.
“La Serafina i la teuleria” ens recordà la figura
de la Serafina Mussons i Serra, de can “Garrell” esposa
de Joan Ribera, bons caminadors tots dos i enamorats de la muntanya.
La lectura, però, anà per camins de seguir la vida que
feien els Mussons i Serra. Un retrat de l’època.
Finalment vingué l’apoteosi final. L’evocació
del món de la ràdio. Aquella primera Ràdio Prat
que propicià Josep M. Prat i Dalmases, el qual fou invitat
per Jaume Ferrer a recordar la peripècia dels primers temps
en els quals les ones eren gairebé un misteri i els permisos
per emetre gairebé també. Després Ràdio
Prat donaria pas a Ràdio Igualada.
Adoració Aliberch, micròfon en mà, recordà
els discs dedicats i les cançons que es dedicaven i baixà
de l’escenari a la platea per cantar i fer cantar el brindis
de “Marina”, “Santa Marta tiene tren…”,
“La conga del Jaruco”, el tètric “Raska Yu”,
“Dos gardenias”, “Bésame mucho”, “Somos
dos seres en uno…” i “Encima las montañas
tengo un nido…” bo i acabant el capítol que parlava
del casament del Josep M. Prat i la seva germana M. Teresa, als Caputxins,
un 4 de maig del 1946, amb Maria Dolors Valls i Francesc Huertas.
L’alumnat aplaudí com mai l’inesperat final de
la lectura dels fragments de les “Arrels igualadines”
que Poesia Viva d’Igualada, presidida per Lleonard del Rio,
bastí com a homenatge a Jaume Ferrer i Piñol, promotor
i primer president de Poesia Viva d’Igualada.
S.B.G.